BHP - szkolenie okresowe dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami
-pracodawców, w tym osób kierujących przedsiębiorstwami państwowymi, spółkami, zakładami prywatnymi, urzędami, spółdzielniami,-innych osób kierujących pracownikami (mistrzów, brygadzistów, kierowników wydziałów i innych komórek organizacyjnych).
-oceny zagrożeń występujących w procesach pracy oraz ryzyka związanego z tymi zagrożeniami,-kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,-ochrony pracowników przed zagrożeniami związanymi z wykonywaną pracą.
-organizowania, przygotowywania i prowadzenia prac z uwzględnieniem zabezpieczenia pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,
-organizacji stanowisk pracy w sposób zgodny z wymaganiami obowiązujących przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zapewniający bezpieczeństwo zatrudnionym pracownikom,-prowadzenia analiz i oceny materialnych warunków i organizacji pracy w zakładzie pracy i na stanowiskach pracy,-inicjowania i planowania działań zmierzających do poprawy warunków pracy,
-kształtowania warunków i organizacji pracy zapewniających bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników,
-optymalizację ich wysiłku fizycznego i psychicznego oraz sprawności działania,
-prowadzenia instruktażu na stanowisku pracy dla pracowników oraz kształtowania bezpiecznych zachowań pracowników, zabezpieczenia przeciwpożarowego i przeciwwybuchowego w zakładach pracy
Wykaz przedmiotów objętych kursem |
||
lp |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
1. |
Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego ( dyrektyw WE, konwencji MOP ):
b) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów. |
3 |
2. |
Identyfikacja, analiza i ocena zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami. |
3 |
3. |
Organizacja i metody kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe; zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy |
3 |
4. |
Analiza okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz związana z nimi profilaktyka; omówienie przyczyn charakterystycznych wypadków przy pracy, ze szczególnym uwzględnieniem wypadków powstałych na skutek niewłaściwej organizacji pracy, oraz związanej z nimi profilaktyki. |
2 |
5. |
Organizacja i metodyka szkolenia w zakresie bhp (z uwzględnieniem metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego ) oraz kształtowanie bezpiecznych zachowań pracowników w procesach pracy. |
1 |
6. |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń ( np. pożaru, awarii ), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. |
1 |
7. |
Skutki ekonomiczne niewłaściwych warunków pracy ( np. świadczenia z tytułu warunków pracy, składka na ubezpieczenia społeczne pracowników ) |
1 |
8. |
Problemy ochrony przeciwpożarowej i ochrona środowiska naturalnego. |
1 |
|
Razem |
16 |
-przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,-analizy i oceny zagrożeń oraz metod oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami,-organizacji i metod kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a także pomoc w rozwiązywaniu trudnych problemów z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy.
Lp. |
Temat szkolenia |
Liczba |
1 |
Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego (dyrektyw WE,konwencji MOP):
a)przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, b) przepisy dotyczące ochrony pracy kobiet i młodocianych, |
5 |
2 |
Problemy ergonomii w kształtowaniu warunków pracy |
2 |
3 |
Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami: a) zagrożenia wypadkowe, b) hałas i drgania mechaniczne, c) szkodliwe czynniki chemiczne oraz pyły, d) czynniki biologiczne, e) promieniowanie podczerwone, jonizujące, nadfioletowe, f) pola elektromagnetyczne, g) energia elektryczna i elektryczność statyczna, h) mikroklimat środowiska pracy, i) oświetlenie pomieszczeń pracy i stanowisk pracy, j) zagrożenia pożarowe i wybuchowe, k) zagrożenia w transporcie wewnątrzzakładowym oraz przyskładowaniu materiałów |
5 |
4 |
Metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych występujących w procesach pracy |
4 |
5 |
Nowoczesne rozwiązania techniczno-organizacyjne wpływające na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym: - urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne, - urządzenia zabezpieczające, - środki ochrony indywidualnej |
2 |
6 |
Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy(z uwzględnieniem programów komputerowych) |
4 (w tym 2 |
7 |
Analiza przyczyn wybranych wypadków przy pracy i związana z nimi profilaktyka |
2 |
8 |
Nowoczesne metody pracy służby bhp |
2 |
9 |
Nowoczesne metody szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy |
3 (w tym 2 |
10 |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku |
1 |
11 |
Problemy ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska naturalnego |
2 |
|
Razem: |
minimum 32 (w tym 4 |
-zatrudniających do 10 pracowników albo zatrudniających do 20 pracowników
- zakwalifikowanych do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
-identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami,-prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp,-organizowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,-metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych,-ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określania niezbędnych działań profilaktycznych, metod i organizacji szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Lp.
|
Tematy nauczania |
Liczba godzin |
1 |
Regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego (dyrektyw WE, konwencji MOP): a) źródła prawa pracy, w tym z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, b) prawa i obowiązki pracowników i pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bhp, c) ochrona pracy kobiet i młodocianych, d) profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników, e) szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, f) ogólne i szczegółowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, g) świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych, h) system oceny zgodności wyrobów, z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, i) nadzór i kontrola warunków pracy |
8 |
2 |
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy (ergonomia koncepcyjna i korekcyjna) |
5 |
3 |
Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami: a) zagrożenia wypadkowe, b) hałas i drgania mechaniczne, c) szkodliwe czynniki chemiczne oraz pyły, d) czynniki biologiczne, e) promieniowanie podczerwone, jonizujące, nadfioletowe, f) pola elektromagnetyczne, g) energia elektryczna i elektryczność statyczna, h) mikroklimat środowiska pracy, i) oświetlenie pomieszczeń pracy i stanowisk pracy, j) zagrożenia pożarowe i wybuchowe, k) zagrożenia w transporcie wewnątrzzakładowym oraz składowaniu materiałów |
10 |
4 |
Metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych występujących w procesach pracy |
15 |
5 |
Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dla budynków i pomieszczeń pracy oraz wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych |
3 |
6 |
Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych |
5 (w tym 2 ćwiczeń) |
7 |
Analiza przyczyn wybranych wypadków przy pracy i chorób zawodowych i związana z nimi profilaktyka |
2 |
8 |
Zadania i uprawnienia służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz metody pracy tej służby
|
6 (w tym 2 ćwiczeń) |
9 |
Organizacja i metody szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz popularyzacja problematyki bhp |
4 (w tym2 ćwiczeń) |
10 |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku |
3 |
11 |
Problemy ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska naturalnego |
3 |
|
Razem: |
minimum 64 (w tym 6 ćwiczeń) |
BHP - szkolenie dla pracodawców wykonujących zadania służby bhp
Szkolenie jest przeznaczone dla pracodawców, którzy będą wykonywali w swoim zakładzie pracy zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób
pracujących na stanowiskach robotniczych i innych pracowników, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne.
Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności, w szczególności z zakresu:
-przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z wykonywaną pracą,
-zagrożeń związanych z wykonywaną pracą oraz metod ochrony przed tymi zagrożeniami,
-postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożeń.
Wykaz przedmiotów objętych kursem |
||
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
1. |
Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem przepisów związanych z wykonywaną pracą. |
1 |
2. |
Zagrożenia czynnikami występującymi w procesach pracy oraz zasady i metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników – z uwzględnieniem zmian w technologii , organizacji pracy i stanowisk pracy, stosowania środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, wprowadzenia nowych urządzeń, sprzętu i narzędzi pracy. |
3 |
3. |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń ( np. pożaru, awarii ), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. |
2 |
4. |
Okoliczności i przyczyny charakterystycznych dla wykonywanej pracy wypadków przy pracy oraz związana z nimi profilaktyka. |
2 |
|
Razem |
8 |
BHP - szkolenie okresowe dla pracowników administracyjno-biurowych
Szkolenie jest przeznaczone dla:
-pracowników administracyjno-biurowych, w tym zatrudnionych przy obsłudze monitorów ekranowych,
-pracowników placówek służby zdrowia, szkół i innych placówek oświatowych, jednostek naukowo-badawczych,
-innych pracowników, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności, w szczególności z zakresu:
-oceny zagrożeń związanych z wykonywaną pracą,
-metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników,
-kształtowania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
-postępowania w razie wypadku oraz w sytuacjach awaryjnych.
Szkolenie dla tej grupy pracowników obejmuje 8 godzin wykładów.
Wykaz przedmiotów objętych kursem |
||
lp |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
1. |
Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem:
|
2 |
2. |
Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników. |
2 |
3. |
Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe. |
2 |
4. |
Postępowanie w razie wypadków i w sytuacji zagrożeń ( np. pożaru, awarii ), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. |
2 |
|
Razem |
8 |
BHP - szkolenie okresowe dla pracowników inżynieryjno-technicznych
Szkolenie jest przeznaczone dla
-pracowników inżynieryjno-technicznych zakładów pracy, w szczególności projektantów, konstruktorów, technologów, organizatorów produkcji, pracowników którzy realizują zadania związane z organizacją komórek organizacyjnych, procesów pracy i stanowisk pracy.
Przy kompletowaniu grup pracowników do szkolenia należy uwzględniać podobieństwo prac wykonywanych przez uczestników szkolenia.
Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności, w szczególności z zakresu:
-identyfikacji i oceny zagrożeń występujących w procesach pracy,
-organizacji pracy i stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
-metod likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy.
Wykaz przedmiotów objętych kursem |
||
lp |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
1. |
Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy: a)aktualne przepisy (z uwzględnieniem zmian), w tym dotyczące: -praw i obowiązków pracodawców i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów lub zasad bhp, -odpowiedzialności projektantów, konstruktorów i technologów związanej z wykonywanym zawodem, -wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy dla budynków i pomieszczeń zakładów pracy (w tym pomieszczeń higieniczno-sanitarnych), -wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla maszyn i innych urządzeń technicznych, -systemu oceny zgodności wyrobów z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, nadzoru i kontroli warunków pracy, b)problemy związane z interpretacją niektórych przepisów |
3 |
2. |
Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi występującymi w procesach pracy oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami |
3 |
3. |
Kształtowanie warunków pracy zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa pracy i ergonomii, w tym w zakresie metod likwidacji lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych (m.in. przez odpowiednie rozwiązania projektowe, technologiczne i organizacyjne) |
4 |
4. |
Nowoczesne rozwiązania techniczno-organizacyjne wpływające na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (w szczególności urządzenia wentylacyjno- klimatyzacyjne, urządzenia zabezpieczające, środki ochrony indywidualnej) |
2 |
5. |
Ćwiczenia dotyczące uwzględniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w projektowaniu |
3 |
6. |
Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku |
1 |
|
Razem |
16 |
Szkolenie w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego bhp
Założenia organizacyjno-programowe i nazwa szkolenia.
Szkolenie pracowników kierujących pracownikami w zakresie metodyki przeprowadzania szczegółowego instruktażu stanowiskowego.
Cel szkolenia.
Celem szkolenia jest opanowanie przez uczestników wiedzy i umiejętności w zakresie:
- poznania i opanowania metod przeprowadzania instruktażu stanowiskowego, o posługiwania się metodami stosowanymi w kształceniu dorosłych,
- organizacji szkolenia stanowiskowego - instruktażu stanowiskowego, przebiegu szkolenia stanowiskowego i jego oceny,
- prowadzenia instruktażu stanowiskowego szczegółowego pracowników zatrudnionych na podległych stanowiskach pracy.
Uczestnik szkolenia, po zakończeniu szkolenia, powinien posiadać umiejętności w zakresie:
-planowania i projektowania sekwencji dydaktycznych,
- posługiwania się metodami stosowanymi w kształceniu dorosłych,
- prawidłowego przeprowadzania instruktażu w zależności od stanowiska pracy i możliwości uczestnika szkolenia instruktażowego.
Zakres tematyczny.
Realizacja procesu szkolenia wymaga zapoznania jego uczestników z następującymi tematami:
- podstawowe pojęcia: dydaktyka, proces nauczania, uczenie się, dydaktyka szczegółowa, dydaktyka ogólna,
- cel procesu dydaktycznego: przejście od stanu ignorancji w zakresie bhp (nowicjusz) do stanu biegłości (znawca), uczenie się, nauczanie, o zasady nauczania: świadomości aktywnej, związku teorii z praktyką, poglądowości, przystępności, systematyczności, trwałości wiedzy i umiejętności, indywidualizacji i zespołowości,
- metody nauczania wykorzystujące słowo i działalność praktyczną słuchaczy, o środki dydaktyczne,
- instruktaż stanowiskowy - analiza stanowiska roboczego.
Zasady doboru uczestników.
Szkoleniu podlegają osoby kierujące pracownikami, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, niezbędne do przeprowadzania instruktaży stanowiskowych pracowników zatrudnionych na podległych stanowiskach pracy, dla spełnienia wymagań § 11 ust. 5 ww. rozporządzenia.
Czas trwania i sposób organizacji.
Szkolenie przewiduje 14 godzin zajęć. Szkolenie organizuje się z oderwaniem od pracy, w oparciu o szczegółowy program szkolenia. Podczas zajęć szkoleniowych winny być stosowane pomoce dydaktyczne, niezbędne w procesie kształcenia instruktorów szkolenia stanowiskowego.
Sposób sprawdzenia efektów nauczania.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywny wynik egzaminu są podstawą do wystawienia stosownego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
Ramowy plan nauczania.
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin zajęć |
||
wykładów |
ćwiczeń |
razem |
||
1. |
Psychologiczne podstawy procesu nauczania |
3 |
- |
3 |
2. |
Metodyka prowadzenia instruktażu ogólnego |
3 |
- |
3 |
3. |
Przygotowanie programu instruktażu stanowiskowego |
2 |
1
|
3 |
4. |
Metodyka instruktażu stanowiskowego na stanowisku pracy |
3 |
2 |
3 |
|
Razem: |
11 |
3 |
14 |